Isaiah (Shaike) Shamir
Painter

Illustrations inspired by Korczak's stories

שייקה שמיר, על יצירותיו בהשראת סיפוריו הקצרים של יאנוש קורצ'אק:

היתה לי הזכות לאייר שלושה סיפורים מאת יאנוש קורצ'אק, משימה שניגשתי אליה בחרדת קודש.

קורצ'אק, שנולד בסוף המאה ה-19 (1878), הקדיש את חייו לחינוך  טיפול בילדים. שני בתי היתומים שניהל – בית יתומים לילדים פולניים נוצריים ובית יתומים נוסף לילדים יהודים, מעידים על מחויבותו לרווחתם של ילדים, ועל גישתו המכילה והחומלתשיטות ההוראה והחינוך של קורצ'אק הקדימו את זמנן ונשארו רלוונטיות גם היום. ההתמקדות שלו בהתפתחותם  ההוליסטית של ילדים וגישתו הייחודית לחינוך מבדילה אותו מבני דורו . האופן בו טיפח עד הסוף את הילדים שהיו בחסותו, אפילו ליווה אותם אל גורלם הטרגי - מעורר השראה .

אני שייך לדור שלאחר מלחמת העולם השנייה. נולדתי להורים שהגיעו לישראל לבדם, כשהם נושאים בליבם חלום גדול: להקים בארץ מדינה יהודית ודמוקרטית. דור ההורים שלנו עשה כל מה שהיה ביכולתו כדי להחדיר בנו את הרצון לבנות את הארץ שאליה ייחלו. אחת הדרכים לעשות זאת היתה: לחבר אותנו, הילדים,  לסיפורי התנ"ך ובעיקר לסיפורי הגבורה של עם ישראל, תוך דילוג על תקופת הגלות.

הם לא סיפרו לנו דבר על העבר, על חייהם בגולה ועל משפחותיהם הגדולות שנשארו שם. הם לא חלקו אתנו את חוויית הסבל שלהם בגולה, מתוך תקווה שניטמע בארץ ונשמור בה על מורשתם-מורשתנו. כדור הראשון לתקומה השתלבנו בבניין המדינה, שרתנו בצבא, לחמנו במלחמות ישראל, ולא היה דבר בין מאורעות הגולה הרחוקים, הזרים והמנוכרים, לבין דמות הישראלי: החזק, האמיץ, והכל יכול.

רק כשבגרנו והתחלנו לשאול שאלות על העבר, הבנו שאיבדנו חלק גדול ומשמעותי מתוך ההיסטוריה שלנו, ומהעושר התרבותי שיצרו הדורות הקודמים בתפוצות, על אף התנאים הקשים בהם חיו.

על יאנוש קורצ'אק אמנם שמענו, וגם קראנו מספריו. אבל העובדה ששמו של יאנוש קורצ'אק נקשר לתקופה הקשה ביותר של ההיסטוריה היהודית בעת החדשה, גרמה לנו להסתייג מכתיבתו ומהמסרים שביקש להעביר. לכן לא התעמקנו במורשתו ובמשמעות הדברים שכתב.

בשנים האחרונות בני הדור שלי - דור שני לשואה, ואני בתוכם, חוזרים אל העבר, לתקופות קודמות וקדומות, וכך אנו מבקשים להשלים את מה שאיבדנו.

סיפוריו של קורצ'אק: אני מבקש את סליחתכם ילדים, הילד האחרון בכיתה ו-אל השמש - שלושה סיפורים שאיירתי, משקפים את תפיסת עולמו של יאנוש קורצ'אק, שראה את הילד כאדם שלם בעל זכויות אדם ככל אדם, זכויות שיש לשמור עליהן, לכבד אותן; אדם שיש להקשיב לו, להבין ולהכיר בצרכיו ורצונותיו – רעיונות שהם חשובים וראוי שיהוו בסיס לחינוך ילדינו גם היום.

מעוררת השתאות העובדה שבתקופה שהייתה ספוגה באכזריות וברוע אנושי  דבק יאנוש קורצ'אק באנושיות ובחמלה כנגד כל הסיכויים. על זאת ובשל כך חשוב וראוי שנשמר את מורשתו ונמשיך לטפח ולפתח אותה היום ובדורות הבאים.  

רק על עצמי לספר ידעתי, וכך אני מבין את ספריו של יאנוש קורצ'אק.


רישום ופיסול ישראלי: ישעיהו שמיר

לאתר של ישעיהו שמיר: לחצו כאן


האחרון בכיתה


אני מבקש את סליחתכם, ילדים


אל השמש